א. חיתים בחברון-מבוא
ב. חת בנו השני של כנען- הממלכה החיתית
ג. מי בונה את חברון- אדם הראשון או חם בן כנען
ד. מדוע נטש אברהם את חברון לאחר 26 שנים ועבר לבאר שבע, מדוע לא קנה את מערת המכפלה בעת ישיבתו הראשונה בחברון
ה. כסף עובר לסוחר -ממכרות הכסף באנטוליה החיתית
ו. 400+600= 1000! קניית מערת המכפלה והר הבית מכספי הפיצויים של שרה מאבימלך ולא מכספי הפיצויים מפרעה .
ז. חברון וצוען מצרים
ח. ענר אשכול וממרא-רעי אברם העברי מחברון ,לאן נעלמו ? פשר ישיבתו של אברם דווקא בחלקו של ממרא ואיפה הוא מקום המזבח שבנה
ט. מדוע רבקה איימה באופן קיצוני אם בנה יעקב יישא אישה חיתית
י. ארבעת בני הענק דווקא בחברון
יא.פשר חתירתו של כלב בן יפונה לחברון, לאן פנה ואיך ידע את המקום
יב. פשר השינוי הגנטי של אשכול הענבים הענק מחברון
יג. יהושע הכובש מתבקש להדביר את 'כל בני חת '- מלך חברון-אחד
יד. האם יש קשר בן הנחלת חברון לכלב בן יפונה לאוכלוסייתה החתית הקדמונית
טו.פשר עזיבתו של דוד את חברון, ללא בניית כל ציון על מערת המכפלה
טז. בת שבע או בת שוע – חיתית הייתה !
יז. שלמה המלך ואחאב נושאים נשים חתיות
יח. קץ ההשפעה החיתית בישראל
יט. ממצא החומרי ודעת הארכיאולוגים על הזיקות ההדדיות בין חת לישראל
כ. מסקנות
החיתים בחברון- מבוא
א. כל מי שעולה במדרגות המבנה ההרודיאני ,שנבנה לפי המסורת על מערת קבורת אבותינו הקדושים בחברון ,וחושב שקדושת המקום התחילה מעת רכישת המערה וקבורת שרה אימנו שם- טועה ותועה .
המקרא נותן לנו את כל המידע הגלוי הדרוש , אולם מאחר שאנו תקועים בכיבוש הפוליטי והעכשווי נעלם מאיתנו יותר ויותר המרכיב ה'חיתי' הקדום , בהתהוותה והתקדשותה של שדה המכפלה .
מה פשר הגעת החיתים מאנטוליה הרחוקה לחברון הארץ ישראלית, בנים לאימפריה החיתית הענקית, יוצרי השפה ההודו אירופית , מקור לכל שפות התרבות המערביות והמזרחיות אל סלעי הדולומיט ,ומה ראו חיתים אלה לבנותה דווקא כאן ועכשיו "שבע שנים לפני צוען מצרים "?
שאלה זו מתעצמת אם נכונה העובדה שאדם וחווה ,האבות הקדמונים קבורים כאן, במערה הפרהיסטורית הזאת . דהיינו ,עוד טרם קיומם ופועלם של אבות האומה ,גורם ממלכתי חיתי – אימפריאלי, דאג ליצור כאן מעין מושבה עירונית קדומה ,על מנת ליצור כאן נוכחות התיישבותית , לכאורה ללוא צורך מקומי וללוא צורך בינלאומי. דרך הים מממלכת חת הקדומה , ממסופוטמיה לסוריה ולבנון למצרים, עברה לאורך חוף הים התיכון, הרחק הרחק מדרך האבות ברכס גב ההר ,שהייתה דרך לוקאלית בלבד בין ירושלים של מלכיצדק מתקופת הברונזה ,אל מדבר באר שבע.
מקסימום היו פה מספר שטחי מרעה מצומצמים בין החורש הים התיכוני.
על פי המדרש, העפר ממנו נלקח ונוצר האדם הראשון הקדמון, היה בהר הבית בירושלים. אותה המסורת מדווחת כי אדם הראשון והקדמון נקבר כאן במערת המכפלה וכי שרידי עצמותיהם של הזוג הראשון של העולם המחודש נמצא כאן בקרבת מקום. ואם באמת לקחה השכינה הקדושה את עפרו מירושלים , למה לא נקבר באותה ירושלים ממנה נלקח ? מדוע נדדה מסורת קבורתו דרומה ,לאותה עיר חיתית-חברונית ?
מצאנו גם שתי מסורות מדרש שונות מי בנה את חברון,אדם הראשון או חם בן כנען. שוב לא מובנן פשר ציון העובדה לבניית המקום הזה לפני הקמתה של צוען ההיקסוסית -מצרית .
ואם נחזור לראשית עלייתו של בית דוד ,מסופר על אוריה החיתי, גיבור ושר צבא ,שאולי גם מכורתו הייתה מבני חת שנותרו בחברון, ומשאשתו החיתית [1]נולד לאחר מכן שלמה המלך, החכם מכל אדם. האם להט האהבה גבר כאן על השיקול הפוליטי הקר ? מה למלך נאור, חכם ומוכשר להסתבך עם יפת תואר חיתית ?
האם המקרא מסתיר מאיתנו בכוונה את הפן הבינלאומי –מזרח תיכוני של קריית הארבע ?
האם לחינם לקח שלמה בן בת שבע החיתית אלף נשים ובנות מלך ?
שוב לא ברורה השתהותו של דוד בחברון ,לאחר מות שאול, שהות של שבע שנים ארוכות בעיר היהודאית- חיתית הזאת ! האם חבר כאן לשארית מושבת החיתים בחברון ?
ובעברו לירושלים , מדוע החליף דוד את השם החיתי של ירושלים 'ציון ' ".. וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד – וקרא לה על שמו ,'עיר דוד ' ?
מדוע טרחו בני ישראל בפנייתם לדוד המלך לומר " .. וַיָּבֹאוּ כָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-דָּוִד חֶבְרוֹנָה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר הִנְנוּ עַצְמְךָ וּבְשָׂרְךָ אֲנָחְנוּ ? האם דוד איננו בן לעם ישראל חלילה ? האם עדיין זורם בו דם מואבי ? האם נשארו בעינם החושבים כדעתו של "הגואל…פלוני אלמוני "(מגילת רות) כי אין לדרוש [2]"מואבי ולא מואבית "?
מדוע לא בנה כאן דוד כל ציון קבר לאבות האומה ?
רב הנסתר על הגלוי !
הממלכה החיתית היתה בשיאה בערך בשנת 1290 לפני הספירה.
[1] ראה להלן את הדיון על לאומיותו של אוריה , האם היה גוי? האם היה גר תושב כפי שהעיד ר' אברהם בן הרמב"ם מפי אביו ? דעת אחיתופל כי כל היוצא למלחמת בית דוד , אין צורך בגיורו ,ולכן אולי בת שבע בת אליעם בן אחיתופל היא ישראלית שנשאה לישראלי.
[2] על פי ה'שפת אמת ' ( לשבועות ) ,שמו של בועז נדרש להיות 'בו-עז' ,על שם עזותו לדרוש 'מואבי ולא מואבית ' ולשאת את רות המואביה !